In deze oefening maken we het spelletje Hoger of Lager.
Oefening 8: Hoger of lager?
Het spelletje is redelijk eenvoudig. Er wordt een kaart getoond en jij moet raden of de volgende kaart hoger of lager is. Als je het juist hebt, krijg je een punt en mag je opnieuw raden. Als je het fout hebt, is het spel gedaan. Klaar om dit te maken?
Het eindresultaat
Project
In dit project hebben we twee sprites klaargezet, namelijk Ruby en een kaart. Ruby heeft een aantal uiterlijken die ervoor kunnen zorgen dat het lijkt alsof Ruby springt. De kaart heeft 13 uiterlijken. De volgende dingen moeten gebeuren in het spel om alles goed te laten werken:
- Kondig het spel aan en zeg wat er moet gebeuren.
- Houd een score bij. Elke keer wanneer de speler goed raadt, krijgt deze een punt.
- Een kaart moet willekeurig worden gekozen en worden getoond aan de speler.
- Er moet aan de speler gevraagd worden of de volgende kaart hoger of lager is.
- Het antwoord van de speler moet worden vergeleken met de volgende kaart. Dit betekent dat we dus een nieuwe kaart moeten trekken en tonen aan de speler.
- Wanneer de speler goed heeft geraden verdient deze een punt, anders is het spel gedaan.
Stappenplan
Stap 1: Ruby introduceert het spel
Laat Ruby het spel introduceren. Kies zelf hoe je dit wil doen.
Na dit gedaan te hebben, trek je de eerste kaart.
Stap 2: Een kaart trekken
In het vorige hoofdstuk heb je een project gemaakt waar Ruby een kaart trekt en de waarde van die kaart vertelt. Zorg er nu dus weer voor dat een kaart getrokken wordt.
In dit spel is het belangrijk dat we steeds onthouden wat de vorige kaart was, zodat we kunnen vergelijken of de nieuwe kaart hoger of lager is dan de oude kaart. Maak dus twee variabelen oude kaart en nieuwe kaart. Zorg ervoor dat elke keer voordat een nieuwe kaart wordt getrokken, de waarde van de nieuwe kaart eerst wordt onthouden in de variabele oude kaart.
Maak ook een variabele score aan en vergeet deze niet gelijk aan 0 te zetten wanneer het spel start!
Stap 3: Het spel
- Vraag aan de speler of de volgende kaart hoger of lager is dan de kaart op het scherm.
- Trek de nieuwe kaart.
- Vergelijk het antwoord van de speler met de kaarten.
- Als het antwoord juist is, geef je een punt, anders is het spel gedaan.
Deze stap kan je blijven herhalen zonder te stoppen. In de volgende stap gaan we alleen nog even stilstaan bij het vergelijken van het antwoord van de speler met de getrokken kaarte.
Stap 4
Over de volgende vragen kun je eens nadenken:
- Wanneer heeft de speler het juist?
- Wat moet het antwoord van de speler zijn als de waarde van de nieuwe kaart groter is dan de waarde van de oude kaart?
- Wat moet het antwoord van de speler zijn als de waarde van de nieuwe kaart kleiner is dan de waarde van de oude kaart?
- Wat doe je als de waarde van de nieuwe kaart gelijk is aan de waarde van de oude kaart?
De antwoorden op deze vragen zijn de volgende:
- De speler heeft het antwoord juist als één van de volgende puntjes juist is. [TIP: OF]
- Het antwoord moet gelijk zijn aan “hoger” EN de waarde van de nieuwe kaart moet groter zijn dan de waarde van de oude kaart
- Het antwoord moet gelijk zijn aan “lager” EN de waarde van de nieuwe kaart moet kleiner zijn dan de waarde van de oude kaart
- Als de waarde van de nieuwe kaart gelijk is aan de waarde van de oude kaart, heeft de speler het altijd juist.
Probeer deze antwoorden nu om te zetten in blokken.
Evaluatie
Tijd om alles nog eens te testen om zeker te zijn dat alles goed werkt.
- Werkt het spel?
- Ziet het er ongeveer hetzelfde uit als in het filmpje?
- Stijgt de score als de speler een juist antwoord geeft?
- Is het spel gedaan wanneer de speler een verkeerd antwoord geeft?
Oplossing
De oplossing vind je hier!
Proficiat! Je hebt je eerste groter spel in één keer van begin tot einde gemaakt. Welke spellen kan jij nu nog bedenken?