De tijd vliegt als je je amuseert.

Oefening 4: Een analoge klok

In deze oefening maken we een analoge klok.

Het eindresultaat

Project

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



In dit project hebben we al een aantal sprites klaargezet op de juiste plaats. We maken gebruik van signalen. Deze staan ook al klaar. Het is nu enkel nog aan jou om ervoor te zorgen dat de wijzers op een correct manier ronddraaien en het juiste uur aangeven. Ben jij er klaar voor?

Stappenplan

Stap 1: De secondewijzer

Richt de wijzer naar het juiste cijfer. Dit kan je doen door het huidig aantal seconden te vermenigvuldigen met 6, en je naar die graden te richten. Weet je waarom dit werkt? Een cirkel heeft 360 graden en er zijn 60 seconden in een minuut. Dus elke seconde draait de secondewijzer 6 graden en in het begin (op nul seconden) staat de secondewijzer naar boven (0 graden). Kijk maar eens naar de wijzerplaat in het blokje:

draaicirkel
Figuur 1: 120 graden komt overeen met 20 seconden, want 20 x 6 = 120.

Er bestaat trouwens ook een blokje dat je kan gebruiken om te weten wat momenteel het aantal seconden is. In het palet Waarnemen vind je namelijk dit blokje:

(current [seconde])

Stap 2: Herhalen

Elke seconde moet de wijzer van plaats veranderen. Herhaal stap 1 dus zonder te stoppen. De tijd stopt toch ook niet!

Stap 3: Uren en minuten

Zorg ervoor dat wanneer er op de groene vlag geklikt wordt, de minutenwijzer en de urenwijzer zich richten naar de juiste graden.

  • Voor de minuten: huidige minuut * 6 (want er zijn 60 minuten)
  • Voor de uren: huidige uur * 30 (want op een analoge klok zijn er 12 uren en 30 * 12 = 360)
Stap 4: De wijzers op tijd laten veranderen

Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat alle wijzers op tijd wijzen naar de juiste uren, minuten en seconden. Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van herhaallussen! Zorg er nu voor dat de urenwijzer en de minutenwijzer steeds het juiste uur en de juiste minuut aangeven.

Evaluatie

Tijd om alles nog eens te testen om zeker te zijn dat alles goed werkt.

  • Veranderen alle wijzers op tijd van richting?
  • Is het uur op jouw klok hetzelfde als het uur op jouw computer?

Oplossing

De oplossing vind je hier!

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



Nu hebben we onze eerse klok gemaakt. Geweldig toch?!