Help je mee muffins vangen?
Oefening 2: Muffins voor iedereen
In deze oefening maken we een klikspelletje met muffins.
Het eindresultaat
Project
In dit project hebben we de achtergrond al gekozen en een muffin sprite klaargezet. Het doel van het spel is eigenlijk erg simpel. De muffin zal op willekeurige plaatsen verschijnen, even blijven staan en dan weer verdwijnen. Elke keer je op een sprite kan klikken krijg je een punt. De volgende zaken willen we dus zien in dit project:
- Je houdt een score bij van hoeveel keer men al op de sprite heeft geklikt.
- De sprite verplaatst zich steeds naar een willekeurige positie.
- De sprite blijft voor een willekeurige tijd zichtbaar en verdwijnt daarna weer.
- Het spel stopt.
Nu is het aan jou om dit te maken!
Stappenplan
Stap 1: Verplaats naar een willekeurige plaats
Laat de muffin zich naar een willekeurig plaats verplaatsen. Je kan hier een speciaal blokje voor gebruiken:
go to [willekeurige positie]
Stap 2: Tijd om op mij te klikken
Zorg ervoor dat de sprite voor een willekeurige tijd zichtbaar is en laat de sprite dan weer verdwijnen.
[TIP: Laat de sprite wachten met een willekeurige tijd tussen 0.5 en 2 seconden]
Stap 3: Even wachten…
Wacht nu weer een willekeurige tijd vooraleer je de sprite weer zichtbaar maakt op een willekeurige plaats.
Stap 4: Kan je hier herhalen?
Zie jij ook het patroon dat steeds wordt herhaald? De sprite gaat naar een willekeurige positie, is even zichtbaar en verdwijnt dan weer. En dit blijft zich herhalen! Gebruik dus een herhaallus om stappen 1, 2 en 3 te blijven herhalen.
Stap 5: Wat is mijn score?
- Maak een variabele die de score bijhoudt.
- Zorg ervoor dat die variabele steeds begint op 0 wanneer het spel start.
- Zorg ervoor dat de score wordt verhoogt wanneer er op de sprite geklikt wordt. En laat de sprite dan ook verdwijnen wanneer er op geklikt wordt. Je kan hier het volgende blokje voor gebruiken:
when this sprite clicked
Stap 6: Tijd om te stoppen
Zorg ervoor dat het spel stopt wanneer de score gelijk is aan 10. Test dus elke keer of de score gelijk is aan 10 en als dit zo is, stop dan alles.
Evaluatie
Tijd om alles nog eens te testen:
- Verplaatst de muffin zich naar willekeurige plaatsen?
- Is de muffin op sommige momenten wat langer zichtbaar?
- Stopt het spel wanneer je 10 keer op de muffin hebt geklikt?
Oplossing
De oplossing vind je hier!
Ik durf het bijna niet zeggen, maar nu heb toch wel wat honger gekregen.