Welke kaart tover ik nu uit mijn hoed?
Oefening 4: Trek een kaart
Het eindresultaat
Project
In dit project hebben we al wat sprites klaargezet. Zorg er in dit project voor dat:
- Een kaart getrokken wordt wanneer er op de groene vlag geklikt wordt.
- De kaart-sprite verandert naar het juiste uiterlijk.
- Ruby de waarde van de kaart vertelt.
Stappenplan
Stap 1: Ruby, trek een kaart!
Zorg ervoor dat Ruby zichzelf eerst even introduceert. Laat Ruby daarna een kaart trekken en vertellen wat de waarde van die kaart is.
[TIP: Gebruik signalen tussen Ruby en de kaart-sprite]
Stap 2: Een kaart trekken
Zorg ervoor dat de kaart-sprite een willekeurig getal kiest tussen 1 en 13. Maak een variabele die dit getal zal onthouden.
Stap 3: Verander de kaart van uiterlijk
Zorg ervoor dat het uiterlijk van de kaart-sprite verandert naar het nummer van het willekeurige getal. Hier zal de aas dus waarde 1 hebben en de koning waarde 13.
Stap 4: EXTRA
Je kan Ruby dit allemaal een aantal keren laten herhalen zodat je makkelijker kan controleren en testen of het programma correct werkt.
Evaluatie
- Komt de waarde van de kaart overeen met het uiterlijk van de kaart?
- Is de waarde van de aas gelijk aan 1?
- Is de waarde van de koning gelijk aan 13?
- Worden de signalen goed verzonden en wacht Ruby tot er een kaart is getrokken?
Oplossing
De oplossing vind je hier!
In het volgende hoofdstuk maken we hier een spel van. Ik kan al niet wachten!