Welke kaart tover ik nu uit mijn hoed?

Oefening 4: Trek een kaart

Het eindresultaat

Project

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



In dit project hebben we al wat sprites klaargezet. Zorg er in dit project voor dat:

  • Een kaart getrokken wordt wanneer er op de groene vlag geklikt wordt.
  • De kaart-sprite verandert naar het juiste uiterlijk.
  • Ruby de waarde van de kaart vertelt.

Stappenplan

Stap 1: Ruby, trek een kaart!

Zorg ervoor dat Ruby zichzelf eerst even introduceert. Laat Ruby daarna een kaart trekken en vertellen wat de waarde van die kaart is.

[TIP: Gebruik signalen tussen Ruby en de kaart-sprite]
Stap 2: Een kaart trekken

Zorg ervoor dat de kaart-sprite een willekeurig getal kiest tussen 1 en 13. Maak een variabele die dit getal zal onthouden.

Stap 3: Verander de kaart van uiterlijk

Zorg ervoor dat het uiterlijk van de kaart-sprite verandert naar het nummer van het willekeurige getal. Hier zal de aas dus waarde 1 hebben en de koning waarde 13.

Stap 4: EXTRA

Je kan Ruby dit allemaal een aantal keren laten herhalen zodat je makkelijker kan controleren en testen of het programma correct werkt.

Evaluatie

  • Komt de waarde van de kaart overeen met het uiterlijk van de kaart?
  • Is de waarde van de aas gelijk aan 1?
  • Is de waarde van de koning gelijk aan 13?
  • Worden de signalen goed verzonden en wacht Ruby tot er een kaart is getrokken?

Oplossing

De oplossing vind je hier!

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



In het volgende hoofdstuk maken we hier een spel van. Ik kan al niet wachten!