Het regent ballen. En ik heb geen paraplu bij!

Oefening 2: Ontwijken: Het spel

In deze oefening werken we verder aan het ontwijk-spel.

Het eindresultaat

Project

Neem je project van het ontwijk-spel uit hoofdstuk twee (oefening 5) erbij. We zullen dit nu uitbreiden en voegen het volgende toe:

  • Er wordt een score bijgehouden.
  • Als alle ballen gevallen zijn, wordt het spel beëindigd.

Stappenplan

Stap 1

We breiden het spel uit met een score. Maak een variabele score en zorg ervoor dat deze variabele start met de waarde 0 wanneer er op de groene vlag geklikt wordt. Zorg er ook voor dat je de score op het scherm kan zien.

Stap 2

Je hebt er vorige keer al voor gezorgd dat elke kloon mooi naar beneden beweegt. Test nu elke keer dat de bal een stap zet of de bal de rand raakt. Gebruik dit blokje:

<touching [rand]?>

Als de bal de rand raakt, verander de score met 1 en zorg ervoor dat de kloon verwijderd wordt. Je kan daarvoor dit blokje gebruiken:

delete this clone

Dit blokje doet precies wat het zegt: de kloon wordt verwijderd. Boem pats weg ermee.

Stap 3

Test ook elke keer wanneer de bal een stap zet of Unix wordt geraakt.

Gebruik het blokje:

<touching [Unix]?>

In dit blokje kan je de naam van elke sprite op het speelveld kiezen.

Als de bal Unix raakt, moet je de score veranderen met -1. Zorg ook dat de kloon verdwijnt!

Stap 4: Extra’s
  • Zijn de ballen te groot? Maak de grootte van de ballen dan bijvoorbeeld eens 70%.
  • Wil je meer tijd tussen het vallen van de ballen? Wacht dan misschien iets langer vooraleer je een nieuwe kloon maakt.
  • Wil je dat de ballen allemaal een ander uiterlijk hebben? Verander het uiterlijk willekeurig wanneer een kloon wordt gemaakt.
  • Wil je het allemaal nog niet iets interessanter maken? Voeg dan geluidjes toe. Bijvoorbeeld wanneer de bal Unix raakt, of als de bal de rand raakt.

Evaluatie

  • Zie je de score op het scherm?
  • Verandert de score elke keer wanneer een bal de grond raakt?
  • Vermindert de score met 1 wanneer Unix de bal raakt?

Oplossing

De oplossing vind je hier!

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



Dit spel is eigenlijk zo goed als klaar! Volgend hoofdstuk zetten we nog de kers op de taart.