Hoofdrekenen, daar ben ik erg goed in.
Oefening 3: Wiskunde-machine
Tijd voor wat wiskunde. Maar geen schrik hoor, we gaan onze eigen wiskunde-machine bouwen, die alle berekeningen voor ons zal doen. Klinkt toch geweldig, niet?
Het eindresultaat
Project
In dit project zorg je ervoor dat:
- twee getallen gevraagd worden
- de optelling berekend wordt
- het verschil berekend wordt
- het product berekend wordt
- de deling berekend wordt
Stappenplan
Stap 1
Maak twee variabelen en noem ze getal_1 en getal_2.
Stap 2
Vraag tweemaal een getal aan de speler en ken deze toe aan de aangemaakte variabelen.
Stap 3
Laat Unix het resultaat van de som van deze 2 getallen zeggen. Doe dit zoals in het filmpje te zien is.
Stap 4
Doe hetzelfde als in stap 3 maar nu ook voor het verschil, het product en de deling van de getallen.
Evaluatie
Test je programma!
-
Geef 2 getallen in en controleer of wat Unix zegt ook werkelijk klopt!
-
Voor de getallen 8 en 4:
- 8 + 4 = 12
- 8 - 4 = 4
- 8 * 4 = 32
- 8 / 4 = 2
Oplossing
De oplossing vind je hier!
Bravo! Op naar de volgende oefening.