We gaan dobbelen!

Oefening 2: Dobbelsteen generator

In deze oefening gooien we met twee dobbelstenen en berekenen de som van de ogen.

Het eindresultaat

Project

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



In dit project zorg je ervoor dat:

  • twee willekeurige getallen worden gegenereerd
  • de uiterlijken van de dobbelstenen het juiste aantal ogen van de worpen weergeeft
  • de som van de worpen wordt meegedeeld

Stappenplan

Stap 1

Sprite: Ruby

Maak twee variabelen en noem ze worp_1 en worp_2.

Stap 2

Sprite: Ruby

Genereer tweemaal een willekeurig getal tussen 1 en 6 en ken deze toe aan de aangemaakte variabelen.

Stap 3

Sprite: Ruby

Zendt het signaal werp en wacht vervolgens.

Stap 4

Sprite: Dobbelsteen 1

Zorg ervoor dat de sprite een aantal keer (eventueel willekeurig) van uiterlijk verandert met een bepaalde wachttijd, wanneer deze het signaal werp ontvangt. Zet vervolgens het uiterlijk op dat van variabele worp_1.

Stap 5

Sprite: Dobbelsteen 2

Doe hetzelfde als in stap 4, maar nu voor dobbelsteen 2.

[TIP: Je kan de code kopieëren. Dit doe je met een rechtermuisklik op de blokken en klik daarna op “kopie maken”. Let op, zorg dat je niet alles letterlijk kopieert.]
Stap 6

Sprite: Ruby

Zorg ervoor dat Ruby de som van de dobbelstenen zegt.

Stap 7

Wees creatief en pas het programma aan. Bijvoorbeeld:

  • Zorg er voor dat Ruby wat meer zegt.
  • Zorg er voor dat de dobbelstenen van kleur veranderen eens ze stil liggen.

Evaluatie

  • Worden de signalen goed verzonden?
  • Is het uiterlijk van de dobbelsteen gelijk aan de waarde van het willekeurige getal?
  • Is de uitkomst die Ruby zegt hetzelfde als wat je kan aflezen op de dobbelstenen?

Oplossing

De oplossing vind je hier!

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



Amai, weer al klaar? Volgens mij ben jij hier echt goed in!