Een mandala is een patroon dat je kan tekenen in Scratch.

Oefening 8: Bloemen mandala tekenen

Je hebt in de vorige oefenreeks al een bloem getekend. Daar gaan we nu een mooie mandala van maken.

Het eindresultaat

Project

Werk verder met het resultaat van het bloem-project. Deze vind je terug in dit hoofdstuk, deel 8, oefening 6.

In dit project zorg je ervoor dat:

  • de bloemen in een mooie cirkel getekend worden
  • de kleuren van de bloemen steeds veranderen

Stappenplan

Stap 1

Je heb reeds een eigen blokje gemaakt dat de roos van de bloem tekent. Ook zou je al een eigen blokje moeten hebben dat een blaadje tekent. Maak nu nog een eigen blokje dat de volledige bloem tekent. Een volledige bloem bestaat uit een steel, een blaadje en een roos.

Stap 2

Start met tekenen in het midden en gebruik de coördinaten (0,0).

Stap 3

We gaan 15 keer een bloem tekenen in een cirkel. Dit betekent dat na het tekenen van een bloem er telkens 24 graden moet gedraaid worden (want 360 / 15 = 24!).

[TIP: zorg ervoor dat je elke keer in het midden start met tekenen. Gebruik dus een verplaatsingsblokje om dit te doen. Vergeet niet om steeds je pen op te nemen of neer te zetten.]
Stap 4

Zorg ervoor dat de bloem elke keer van kleur verandert als er een nieuwe bloem getekend wordt (door bijvoorbeeld de penkleur te veranderen met 30). Gebruik ook eens een ander getal dan 30.

Evaluatie

  • Wordt de roos van jouw bloem op dezelfde manier getekend als in het filmpje?
  • Wordt de bloem op dezelfde manier getekend als in het filmpje?
  • Wordt de mandala goed getekend? Is de circkel volledig rond?
  • Kan je nog bepaalde dingen vereenvoudigen?

Oplossing

De oplossing vind je hier!

file_downloadDownload

cloudScratch-Studio



Al klaar? Goed bezig! Je hebt alle oefeningen van dit hoofdstuk gemaakt! Kijk jij ook al uit naar het volgende?