In Scratch zijn er heel wat blokken die we kunnen gebruiken om sprites te laten bewegen. Zullen we eens kijken welke blokken dat precies zijn?
Onze eerste stapjes
In het palet Bewegen kan je onderstaande blokken terugvinden.
Blok | Uitleg |
---|---|
point in direction {90};
|
Richt de sprite naar een bepaalde richting. |
move {10} steps;
|
Zet 10 passen in de richting waar de sprite naar is gericht. Je kan het aantal stappen aanpassen. |
Een eerste klein voorbeeld
when greenflag clicked
point in direction {90};
move {100} steps;
wait {1} seconds
move {-100} steps;
Hierboven zien we een simpel voorbeeld van hoe je een sprite heel even heen en weer kan laten bewegen. Alle blauwe blokken in deze afbeelding kennen we natuurlijk al, maar er staan hier ook twee blokken in die we nog niet kennen:
Blok | Uitleg |
---|---|
when greenflag clicked
|
Dit blokje plaats je boven andere blokken. Wanneer er op de groene flag geklikt wordt, zullen alle blokken onder dit blokje één voor één worden uitgevoerd. Dit blokje vindt je terug in het palet Gebeurtenissen. |
wait {1} seconds
|
Wacht 1 seconde voor het volgende blokje wordt uitgevoerd. Je kan dit blok terugvinden in het palet Besturen. |
En nu aan de slag
- Maak het voorbeeldprogramma na en voer het uit. Zie je dat Ruby eerst naar rechts beweegt, even wacht, en dan terug naar links beweegt?
- Pas het voorbeeld aan op de volgende manier:
- Laat Ruby eerst eens naar links bewegen en dan naar rechts.
- Laat Ruby nu eens eerst naar boven bewegen en dan naar onder. (Psst, pas de richting aan.)
- Laat Ruby nu eens eerst naar onder en dan weer naar boven bewegen.
- Wat heb je allemaal moeten aanpassen om dit te laten werken?
- Wandelen in een vierkant:
- Laat Ruby eerst eens naar rechts bewegen en daarna naar beneden.
- Kan jij het vierkant nu verder afmaken?
- Wat moet je aanpassen als je Ruby het vierkant in een andere richting wil laten lopen? Bijvoorbeeld, eerst naar boven en dan naar links?
Proficiat met jouw eerste stapjes! Klaar voor het volgende deel?