Sprites kunnen we dus laten bewegen met en zonder coördinaten. Maar wacht, er is meer! Laten we eens kijken welke bewegingscommando's er nog zijn.
Andere bewegingscommando’s
Hier zijn nog een paar bewegingsblokken die ook wel leuk zijn om te gebruiken.
Blok | Uitleg |
---|---|
turn cw {15} degrees;
|
Draai de sprite 15 graden mee in de richting van de klok. Je kan zelf kiezen hoe ver de sprite draait door het getal aan te passen. |
turn ccw {15} degrees;
|
Draai de sprite 15 graden mee tegen de richting van de klok. Je kan zelf kiezen hoe ver de sprite draait door het getal aan te passen. |
bounce on edge;
|
Keer de sprite om wanneer de rand geraakt wordt. Dit blok gebruiken we later. |
set rotation style [left-right];
|
Kies met welke stijl je sprite zal draaien. Dit zijn de mogelijkheden: je sprite draait enkel naar links en rechts, draait helemaal rond of draait gewoon niet mee. |
Een klein voorbeeld
when greenflag clicked
go to x: {0} y: {0};
point in direction {90};
set rotation style [left-right];
move {100} steps;
wait {1} seconds
turn cw {180} degrees;
move {100} steps;
wait {1} seconds
turn cw {180} degrees;
En nu aan de slag
- Maak dit voorbeeldje eens na in Scratch en kijk wat het doet.
- Pas het voorbeeld aan op de volgende manier:
- Laat Ruby eerst naar links wandelen en dan naar rechts door één blokje aan te passen.
- Laat Ruby eerst naar boven wandelen en dan naar onder. Opnieuw door maar één blokje aan te passen.
- Laat Ruby eerst naar onder en dan weer naar boven bewegen.
- Verander de draaistijl en kijk wat er dan gebeurt.
- Wandelen in een vierkant
- Laat Ruby in een vierkant wandelen. Maak gebruik van de draaiblokken en gebruik het draaistijl blok eens.
Dat was het. Nu ken jij alles wat je nodig hebt om elke sprite te laten bewegen zoals jij het wil. Ontdek wat je nog meer kan doen met jouw sprites in Scratch. Ga naar het volgende deel van dit hoofdstuk.